"Scopul cetatii" si "Opera omului de bine" definite de Aristotel, Socrate si Cicero.
Scopul cetatii este binele suprem
In perioada clasica,
Platon sustine ca “Principiul oricarei comunitati umane este justitia” Din
acest motiv, pentru ca justitia emana de la individ “in al carui suflet fiecare
parte isi indeplineste functia proprie, atunci statul va trebui organizat
corespunzator organizarii sufletului individual." El impartea sufletul
omenesc in ratiune, curaj si dorinta. Face propuneri de a organiza statul
conform acestei structuri. Astfel corespunzator acelei parti din sufletul
omenesc numit ratiune, conducerea cetatii ar trebui sa fie facuta de catre
magistratii - filosofi, corespunzator curajului, apararea cetatii sa fie facuta
de catre paznicii cetatii, iar corespunzator dorintei, produsele necesare
traiului material sa fie facute de catre lucratori si negutatori, care sunt
condusi de dorinta. Esential intr-o cetate este ca locuitorii ei sa-si respecte
propria conditie.
Platon considera ca
cetatea, respectiv, statul, se naste dintr-o nevoie vitala a oamenilor de a fi
impreuna. El pune in seama lui Socrate, urmatoarea conceptie
despre geneza cetatii: “O cetate se naste – am zis eu – dupa cate cred,
deoarece fiecare dintre noi nu este autonom, ci duce lipsa de multe. Ori crezi
ca exista alta pricina pentru intemeierea unei cetati?”. “Astfel, fiecare il
accepta pe un al doilea, avandu-l in vedere pe un al treilea, si avand nevoie
de un al patrulea, iar, strangandu-se multi intr-un singur loc spre a fi
partasi si a se intrajutora, ne fac sa dam salasului comun numele de cetate,
nu?” . El considera ca nevoia dureaza cetatea. Nevoile primordiale care sunt
menite a fi satisfacute inauntrul cetatii sunt nevoia de hrana, nevoia de
locuinta si nevoia de imbracaminte.
Pe masura ce
aceste nevoi sunt satisfacute, si pe masura ce cetatea creste, apar alte nevoi
care trebuie la randul lor satisfacute, intr-o inlantuire logica, explicata pe
larg in dialogul Republica, Partea a II- a. In aceasta evolutie a cetatii, sesizeaza
necesitatea diviziunii muncii. Prin tehnica
socratica a dialogului (“dialego”), demonstreaza pas cu pas necesitatea
existentei, intr-o cetate, a agricultorilor, mestesugarilor, constructorilor,
negutatorilor, navigatorilor etc. Ajunge, in aceeasi inlantuire logica,
la necesitatea pietei si a unui simbol banesc in circuitul marfurilor. Chiar si
precupetii, care sunt “cei mai slabi fiziceste si nefolositori pentru alta
munca” isi gasesc utilitatea intr-o astfel de cetate.
Glaucon, il
intreaba pe Socrate, “Dar daca, Socrate, ai orandui o cetate a porcilor, cu ce
altceva decat cu acestea i-ai ingrasa?” prilej pentru Socrate de a arata felul in care in cetate patrunde dreptatea si
nedreptatea. Pentru el, cetatea ajunge o cetate a porcilor prin adaugarea la
cele strict trebuincioase omului a lucrurilor inutile (si pe care el le da cu
titlu de exemplu: uleiuri aromate, tamaie, curtezane, picturi, brodeli etc
facute pentru placere).
Intelepciunea de
altfel este una din cele patru calitati esentiale pentru o cetate:
intelepciunea, vitejia, cumpatarea, dreptatea.
In curentul
sofist al gandirii filosofice, Kallikle crede ca legea (nomos) este o inventie a celor slabi,
care sunt de obicei cei multi, pentru a se apara de cei puternici. La
fel gandeste si sofisul Critias, unul dintre cei 30 de tirani. El scrie in
drama “Sisif” ca "legile insa pedepsesc doar delictul si nu il previn,
nici nu asaneaza cetatea de acte antisociale."
Democrit credea ca la viata
obsteasca oamenii au ajuns invatati de propria experienta si
determinati de nevoie.
Pericle,
care a ajuns in 461 i.Hr. in fruntea cetatii Atenei, intr-o perioada de maxima
inflorire a acesteia, spunea ca “Nu saracia este socotita la noi rusinoasa ci faptul de a
nu face nimic pentru a iesi din ea”. De
asemenea, mai spunea ca “Statul nostru se numeste democratie pentru ca apartine
celor multi”.
Aristotel, in lucrarile
sale, este adeptul ideii ca oamenii de la natura sunt animale politice, adica
fiinte care traiesc numai in societate, si ca societate. Comunitatea
este o asociatie in vederea unui bine. Ea este temeiul sigur si singurul cadru
posibil pentru om. Este de remarcat la Aristotel, ideea ca “asociatia politica
este cea mai buna cand este formata din cetateni cu avere mijlocie” pentru
echilibrul social, solidaritatea si stabilitatea sociala. Ideea a fost preluata
de gandirea politica moderna, si de cea economica.
Scopul cetatii este
Binele suprem. Cetatea nu are vreun tel special, nici
vreun scop care sa fie el insusi un alt scop, ci scopul ultim” Cum stim daca
comunitatea este desavarsita? Raspunsul lui Aristotel este conform cu fizica
sa: o fiinta desavarsita este o fiinta care poate sa traiasca prin ea insasi,
care nu are nevoie de alta; comunitatea desavarsita este cetatea, pentru ca a
atins nivelul autarhiei, adica poate sa fie suficienta siesi. Deci marimea
optima pentru o cetate este cea care permite autarhia. Dincolo de ea nu exista
decat grupari artificiale, fara consistenta (uniuni de cetati, federatii etc).
Politica este opera
omului de bine
Grecul Polybius, un grec
latinizat, asa cum l-a numit mai tarziu gandirea politica moderna, gasea ca
cheia succesului Romei era guvernamantul sau mixt Republica Romana era un guvernamant mixt,
spunea el, deoarece nici o singura persoana, nici mai multe, nici cei multi nu
detin excesiv puterea. Republica Romana a impartit puterea intre ei. Astfel
poporul ca intreg exercita un oarecare control asupra deciziilor politice prin
adunari dar la fel faceau si aristocratii care controlau Senatul. Apoi, in
locul unui monarh, Republica se baza pe consuli pentru implementarea
politicilor. Fiecare il controla pe celalalt, iar rezultatul era o forma de
guvernamant libera, stabila si de durata.
Virtutea, spune Cicero,
consta, integral, in fapte. Ori, cea mai inalta fapta este
guvernarea cetatii. A conduce treburile publice inseamna cea mai frumoasa
functiune a intelepciunii, a experientei si a virtutii. Politica este opera omului de bine.
A juca un rol in viata publica este, in gandirea ciceroniana, o datorie morala,
cu toate incovenientele si pericolele care pandesc pe cei care au asemenea
inalta indeletnicire. Patria revendica in serviciul sau cea mai mare parte si
cea mai inalta din fortele sale, “adica tot ce are mai bun sufletul nostru,
spiritul nostru, inteligenta noastra”. Caci numai asa, Statul o data
servit sub diversele forme ale actiunii civice, restul cetatenilor poate
sa se consacre vietii private.
Pentru omul de bine cea mai
funesta dintre dizgratii este aceea sa se supuna unui om rau. Ori rautatea va
triumfa cu necesitate daca oamenii de bine se abtin, si Republica “se va
sfarama in bucati”.
Daca faptul guvernarii cere
de la oameni asa mari calitati, autoritatea nu este prin ea insasi un fapt al
omului. Autoritatea este elementul poporului, “res publica”. Cicero insista
astfel asupra notiunii de popor careia ii da o definitie de multe ori reluata
si discutata. Sub acest termen el intelege nu o asa-zisa adunatura
de oameni, o multime, o turma, o hoarda. Ci “un grup numeros de oameni
asociati unii cu altii prin aderarea lor la o aceeasi lege si printr-o anumita
comunitate de interese”. Cauza acestei asocieri de oameni nu este slabiciunea
lor, teama lor fata de semeni sau de animale, ci propria lor natura. La Cicero,
precum la Aristotel, reuniunea oamenilor este un fenomen natural, in sanul
careia se dezvolta esenta fiintei umane.
In “Republica”
Cicero spune: “La
noi Statul se constituie nu prin geniul unuia singur, ci printr-un fel de geniu
comun a numerosi cetateni…nu in cursul unei vieti de om, ci pe parcursul urmat
de generatii in timpul a multe secole”. Puterea
statului depaseste cu mult individul, oricat de genial ar fi acesta. Este nevoie de efortul unui popor,
timp de generatii, pentru a duce puterea politica la gradul de
perfectiune.
01-10-2024 Informatii utile
Sănătatea dumneavoastră și a familiei dumneavoastră este o prioritate urgentă. Fără ea, tu și cei dragi nu vă veți putea bucura de nicio altă binecuvântare materială în viață. Cu toate acestea, o sănătate solidă poate fi costisitoare, mai ales în această zi în care costurile medicale cresc anual. Mai multe>>
17-07-2024 Asociatii agricole
Începând cu 1 iulie 2024, Sandor Darabont a preluat funcția de Președinte al Clubului Fermierilor Români pentru o perioadă de șase luni, în cadrul mecanismului președinției rotative instituit de asociație în 2021. Mecanismul președinției rotative urmărește punerea în prim-plan a unor teme de interes major pentru agricultura din România, dar și a unor probleme strategice specifice regiunii din care provine președintele. Mai multe>>
08-07-2024 Invatamant agricol
Agreena, compania daneză în creștere, ce face pionierat în tranziția spre agricultura regenerativă, a încheiat cu succes un proiect de educare a noilor generații, în parteneriat cu WorldSkills România. Aproape 9000 de elevi și peste 200 de profesori au beneficiat de cunoștințele despre importanța prezervării biodiversității în domeniul agro și nu numai. Opiniile rezultate în urma programului arată cât de mult s-au dezvoltat atât cunoștințele teoretice și practice, cât și capacitățile importante precum munca în echipă sau abilitățile de comunicare. Mai multe>>
21-02-2024 Invatamant agricol
Junior Achievement (JA) Romania si Romanian-American Foundation (RAF) continua parteneriatul pentru Educatia antreprenoriala in liceele agricole din Romania. Proiectul AgriSchool Plus se deruleaza in perioada 2024-2026 si are ca scop pregatirea elevilor din liceele agricole pentru reusita profesionala, prin educatie antreprenoriala practica si cooperarea cu mediul de afaceri local. Mai multe>>
12-01-2024 Asociatii agricole
Incepand cu 1 ianuarie 2024, dl. Vonica Maniu, fermier care realizeaza performanta in cultivarea cerealelor si oleaginoaselor intr-o zona puternic afectata de seceta, in jud. Constanta, precum si o afacere in sectorul ovin preluata de la inaintasii dansului din Poiana Sibiului, a preluat functia de presedinte al Clubului Fermierilor Romani pentru o perioada de 6 luni, pana la data de 30 iunie 2024. Mai multe>>
07-12-2023 Cercetare agricola
Noile tehnici genomice (NGTs) pot sprijini crearea unor sisteme agricole europene mai durabile si reziliente, conform declaratiei Teresei Babuscio, Seful Departamentului pentru Afaceri Guvernamentale si Industriale EMEA, la Corteva Agriscience, o companie internationala de cercetare si dezvoltare agricola care ofera fermierilor din intreaga lume solutii integrate pentru provocarile viitoare. Mai multe>>
30-11-2023 Siguranta alimentara
Start-up-ul romanesc Peelhy a castigat faza regionala a competitiei BASF Innovation Hub pentru un viitor sustenabil, organizata pentru Europa Centrala si de Sud-Est. Fondatorul Peelhy, Marius Pasculea, dezvolta o idee de decontaminare a fructelor si legumelor proaspete cu coaja comestibila, folosind un bio-sticker antimicrobian care se dizolva prin spalare. Mai multe>>
24-10-2023 Invatamant agricol
Cinci cadre didactice de la Universitatea de Stiinta Agricola si Medicina Veterinara (USAMV) Cluj-Napoca au fost incluse in Top World Ranking of Scientists 2%, potrivit clasamentului dat publicitatii de Universitatea Stanford (California, SUA), impreuna cu Editura Elsevier si cu organizatia de cercetare stiintifica SciTech Strategies. Mai multe>>
20-10-2023 Invatamant agricol
Agentia pentru Finantarea Investitiilor Rurale, in calitate de agentie de implementare a proiectelor PNRR in baza acordului cu Ministerul Educatiei, a publicat conditiile privind accesarea fondurile europene disponibile prin Planul National de Redresare si Rezilienta (PNRR) pentru finantarea infrastructurii liceelor cu profil preponderent agricol. Mai multe>>
16-10-2023 Siguranta alimentara
"Nu trebuie sa subestimam importanta apei si sa o consideram garantata: trebuie sa lucram impreuna pentru a gestiona o resursa finita si pretioasa" - Dr. QU Dongyu, Director-General al Organizatiei pentru Alimentatie si Agricultura a Natiunilor Unite (FAO). Mai multe>>
16-10-2023 Siguranta alimentara
In fiecare an, pe 16 octombrie, aproximativ 130 de tari din intreaga lume celebreaza Ziua Mondiala a Alimentatiei, marcata de Organizatia Natiunilor Unite pentru Alimentatie si Agricultura (FAO) pentru prima oara in anul 1979, luna noiembrie, cu ocazia celei de-a XX-a Adunari Generale desfasurata la Roma. Cu acest prilej, la aceasta data in Romania a fost instituita Ziua Nationala a Alimentatiei si Combaterii Risipei Alimentare incepand cu anul 2016, prin Legea nr. 47/2016 publicata in Monitorul Oficial al Romaniei in acelasi an. Mai multe>>
© 2024 Gazeta de Agricultura | Termeni si Conditii >>>